Cancel

Students First • L’élève avant tout Since 1909

Grade 7 Course Descriptions 2021-2022

Language and Literature

Students are provided with a variety of tasks throughout the course of the year that stimulate their reading, writing, speaking and listening skills. Evaluations revolve around the three competencies outlined by the ministère de l'Éducation et de l'Enseignement supérieur (MÉES) and the MYP assessment criteria. Expository, descriptive and narrative writing are practiced, and students are exposed to different types of literature, including a Shakespearean play and a World Literature component. Developing student grammar skills are assessed on written assignments. Oral presentations are frequent and range from informal class discussions to formal, properly researched speeches. Throughout the year, students are also encouraged to reflect on the various Approaches to Learning skills outlined at the start of Cycle One.

Acquisition des langues

Acquisition des langues (Phase 1) 

Les nouveaux arrivants au Québec doivent suivre des cours de français. Le cours d'accueil (phase 1) propose des activités adaptées aux non-francophones. Les trois compétences suivantes – communiquer oralement dans des situations variées, lire et écrire des textes variés en français et s’intégrer au milieu scolaire et à la société québécoise – seront développées tout au long de l'année pour répondre aux attentes du ministère. Le vocabulaire et les expressions idiomatiques seront au cœur des échanges et permettront aux élèves d’apprécier cette langue. Finalement, les élèves de ce groupe seront capables à la fin de l'année de communiquer par des phrases simples leurs idées et leurs besoins. Il est prévu qu'après deux années de cours d'accueil, les élèves passent en phase 2 ou 3 selon leurs aptitudes dès la 9e année. Toutefois, la possibilité de prolonger ce cours est envisageable pour les élèves qui éprouveraient encore quelques difficultés.

Acquisition des langues (Phases 2-3) 

Ces deux phases s'adressent aux élèves qui nécessitent une approche plus soutenue de la part de l'enseignant. À l'intérieur de ce cours, les élèves développent leur vocabulaire de base et l'enrichissement à l'aide de textes de plus en plus élaborés. De plus, la grammaire de base est au coeur du développement de la compétence en écriture. L'élève sera appelé à produire de courts textes littéraires et courants tout au long de l'année. La compétence en communication orale sera aussi développée au cours de l'année au fur et à mesure que le vocabulaire s'élargira. Enfin, un élève dans ces deux phases consolidera ses acquis et développera de nouvelles compétences pour pouvoir mieux communiquer en français.

Acquisition des langues (Phases 3-4) 

L’objectif global de l’enseignement du français est d’assurer aux élèves la maîtrise des habiletés à comprendre et à rédiger des textes variés, ainsi qu’à communiquer oralement. Ce programme de français met en oeuvre deux orientations: la première est d’accroître la maîtrise de la langue écrite et parlée; la seconde conduit à donner une importance accrue à la lecture d’oeuvres littéraires et de textes courants, ainsi qu’à l’écoute de documents audiovisuels. L’élève qui sera placé dans le cours 3-4 sera automatiquement placé dans la voie française, c’est-à-dire qu’il suivra le cours de science et de géographie en français. Dans ces deux cours, les consignes sont données en français et les activités se passent en français, toutefois la grammaire et la langue n’y sont pas enseignées. 

Acquisition des langues Phases (5-6)

L’objectif global de l’enseignement du français est d’assurer aux élèves la maîtrise des habiletés à comprendre et à rédiger des textes variés, ainsi qu’à communiquer oralement. En écriture, amener les élèves à accroître leur habileté à exprimer leur pensée et leur imaginaire dans des textes conformes aux règles de fonctionnement de la langue écrite et dont le contenu et l’organisation favorisent la compréhension. En lecture, amener les élèves à comprendre le sens des textes littéraires narratifs, dramatiques et poétiques et des textes courants, à en reconstituer le contenu et l’organisation, à en discerner le point de vue et à y réagir. En communication orale, amener les élèves à exprimer leurs idées de façon précise au cours de situations telles que la discussion, l’exposé et le débat.

Language A - Langue et littérature

Le français, langue d'enseignement, respecte le programme du ministère de l'Éducation et de l'Enseignement supérieur (MÉES). Les élèves sont appelés à développer les trois compétences en français, soit : lire et apprécier des textes variés (40%), écrire des textes variés (40%) et communiquer oralement selon les modalités variées (20%). En lecture, ils doivent apprendre à comprendre, à justifier, à interpréter et à réagir aux différents types de textes à l'étude. En écriture, ils doivent élaborer des textes cohérents, faire appel à leur créativité, réfléchir à leur pratique de scripteurs et mettre à profit des connaissances sur la langue, les textes et la culture. En communication orale, les élèves doivent construire du sens, intervenir oralement, adopter une distance critique, réfléchir à leurs pratiques d'auditeurs, d'interlocuteurs.

Mathematics

As students in grade 7 come from a variety of mathematical backgrounds, topics such as natural numbers, decimals, fractions, and basic geometry will be reviewed and extended. Mastery of these concepts is done through reinforcement or extension depending on student’s ability. Other topics, such as algebra, statistics, and transformational geometry are presented as introductions to future courses. In these, the goal is to experience the topics and to lay a foundation for what is to come.

Physical and Health Education

The physical education program is dedicated to the development of mind, body, and heart. The grade 7 year in P.E., year two in the IB MYP programme, offers individual skill development, sport play, and personal fitness development. IB MYP key concepts of development, communication, and change, guide units in individual sports, team sports, and physical fitness.

The course promotes an active lifestyle through maximum participation. Students gain knowledge and competency in age-appropriate team games and individual sports. A mile run and beep test are used in the fall and spring, respectively, to explore aerobic fitness, and students participate in an introductory dance unit. The health component of the course focuses on topics leading to the achievement of a healthy, active lifestyle. The sport education component teaches character education through sports.

Ethics/Advisory

Grade 7 ethics/advisory meets twice in a 10-­day cycle to explore, through dialogue and in workshops, age-appropriate issues related to early adolescence. In small groups, advisors discuss with their students concerns related to social behaviour, psychological development, school, and home. In keeping with a character education model, guidance is provided to the students for some of the difficult ethical dilemmas that arise within this age group. This program is an integral element of the Middle School experience ensuring that every student is known well by at least one adult, has an advocate when support is needed, and feels part of a group or team.

Science 

Grade 7 and 8 science is a two-­year program, and is designed to give the student a solid background in the biological, chemical and physical sciences, as well as introduce them to the idea of scientific and technological problem solving. The content and skills are approached with the philosophy that science, and thinking scientifically, is an area in which all students are able to succeed. Every possible opportunity is taken to link study topics with practical applications through laboratory experimentation.

Sciences 

Ce cours général de sciences, qui s’appuie sur les principes de biologie, de chimie, et de physique, est le premier d’un programme qui s’échelonne sur deux années. Nous privilégions tant la compréhension et l’application de la démarche scientifique que le contenu du cours. L’élève développera la pensée scientifique lors de la résolution de problèmes, lors d’expériences en laboratoire ou lors de recherches. Les quatre unités au programme sont: l’écologie, les substances et les mélanges, la thermodynamique et la résistance structurelle et la stabilité.

IndividualS and societies/Individus et sociétés (geography/géographie)

This course is designed to provide students with a better understanding of the world around them. It looks at the relationship between humans and their natural and created territories. Local case studies are included to make this course relevant to students, as is an individual investigation. At the same time, international examples are used to broaden student perspectives. Classroom activities develop interpretive techniques with regard to the use of maps, graphs, photos and diagrams. Students may take this course in French if they possess the requisite language skills

Arts

Music

All students take part in the music program and learn to read music and play a wind ensemble instrument. Instruction for all students begins with the initial instrument selection process followed by fundamental technical skills tutelage on their instruments in tandem with music theory. Over the course of the year, students develop the skills necessary to perform, create and appreciate music. This is an IB-oriented course; students use a process journal to record their work and reflect on their progress and learning over the course of the year.

Visual Art

The elements and principles of art are covered, together with colour theory and basic drawing skills. Although some theoretical concepts are taught, the majority of the student’s time is spent doing hands-­on studio work in a relaxed and creative environment.

Design

The design program prepares students for the study of computer science, design technology and information technology in a global society. In grades 7 and 8, students take a combined digital and product design course that uses the MYP Design Cycle and combines knowledge, skills, techniques and materials of both digital and product design to develop products/solutions that solve a problem and meet a need. Combined courses include robotics, graphic product design, interface design, etc.