Cancel

Grade 7 Course Descriptions 2024-2025

Language and Literature

The grade 7 year in Language and Literature is year 2 in the IB MYP programme. Students are provided with a variety of tasks throughout the course of the year that engage their reading, writing, speaking, and listening skills. Evaluations revolve around the three competencies outlined by the MEQ and the MYP assessment criteria. Expository, descriptive and narrative writing are practiced, and student grammar skills are assessed on written assignments. Students are exposed to different types of literature, including a Shakespearean play and a World Literature component. Oral presentations are frequent and range from informal class discussions to formal, properly researched speeches. Throughout the year, students are also encouraged to reflect on the various Approaches to Learning skills outlined at the start of Cycle One.

Acquisition des langues

Acquisition des langues (Phase 1) 

Newcomers in Quebec are required to take a French language class. The welcome class offers activities adapted to non-francophones. The following three competencies: Interact orally in different situations, Read and Write various texts in French and Integrate into the school environment and Quebec society, will be developed throughout the year to meet the expectations of the Quebec Ministry of Education. Vocabulary and idioms will be central themes of discussion and help students appreciate the French language. By the end of the year, students in this group will be able to communicate their ideas and needs using simple sentences.  

Acquisition des langues (Phases 2-3) 

Ces deux phases s'adressent aux élèves qui nécessitent une approche plus soutenue de la part de l'enseignant. À l'intérieur de ce cours, les élèves développent leur vocabulaire de base et l'enrichissement à l'aide de textes de plus en plus élaborés. De plus, la grammaire de base est au cœur du développement de la compétence en écriture. L'élève sera appelé à produire de courts textes littéraires et courants tout au long de l'année. La compétence en communication orale sera aussi développée au cours de l'année au fur et à mesure que le vocabulaire s'élargira. Enfin, un élève dans ces deux phases consolidera ses acquis et développera de nouvelles compétences pour pouvoir mieux communiquer en français.

Acquisition des langues (Phases 3-4) 

L’objectif global de l’enseignement du français est d’assurer aux élèves la maîtrise des habiletés à comprendre et à rédiger des textes variés, ainsi qu’à communiquer oralement. Ce programme de français met en oeuvre deux orientations: la première est d’accroître la maîtrise de la langue écrite et parlée; la seconde conduit à donner une importance accrue à la lecture d’oeuvres littéraires et de textes courants, ainsi qu’à l’écoute de documents audiovisuels. L’élève qui sera placé dans le cours 3-4 fera l’objet d’une analyse auprès de la cheffe du département à savoir s’il se qualifie pour la voie française (French Stream). Cette voie implique que l’élève suive ses cours de science et de géographie en français. Dans ces deux cours, les consignes sont données en français et les activités de passent en français, toutefois la grammaire et la langue n’y sont pas enseignées.

Acquisition des langues Phases (5-6)

L’objectif global de l’enseignement du français est d’assurer aux élèves la maîtrise des habiletés à comprendre et à rédiger des textes variés, ainsi qu’à communiquer oralement. En écriture, amener les élèves à accroître leur habileté à exprimer leur pensée et leur imaginaire dans des textes conformes aux règles de fonctionnement de la langue écrite et dont le contenu et l’organisation favorisent la compréhension. En lecture, amener les élèves à comprendre le sens des textes littéraires narratifs, dramatiques et poétiques et des textes courants, à en reconstituer le contenu et l’organisation, à en discerner le point de vue et à y réagir. En communication orale, amener les élèves à exprimer leurs idées de façon précise au cours de situations telles que la discussion, l’exposé et le débat. L’élève qui se voit placé dans ces phases sera automatiquement placé dans la voie française (French Stream). Cette voie implique que l’élève suive ses cours de science et de géographie en français. Dans ces deux cours, les consignes sont données en français et les activités de passent en français, toutefois la grammaire et la langue n’y sont pas enseignées.

Français langue d'enseignement

Le français, langue d'enseignement, respecte le programme du ministère de l'Éducation (MEQ). Les élèves sont appelés à développer les trois compétences en français, soit : lire et apprécier des textes variés (40%), écrire des textes variés (40%) et communiquer oralement selon les modalités variées (20%). En lecture, ils doivent apprendre à comprendre, à justifier, à interpréter et à réagir aux différents types de textes à l'étude. En écriture, ils doivent élaborer des textes cohérents, faire appel à leur créativité, réfléchir à leur pratique de scripteurs et mettre à profit des connaissances sur la langue, les textes et la culture. En communication orale, les élèves doivent construire du sens, intervenir oralement, adopter une distance critique, réfléchir à leurs pratiques d'auditeurs, d'interlocuteurs. L’élève qui se voit placé dans ces phases sera automatiquement placé dans la voie française (French Stream). Cette voie implique que l’élève suive ses cours de science et de géographie en français. Dans ces deux cours, les consignes sont données en français et les activités de passent en français, toutefois la grammaire et la langue n’y sont pas enseignées.

Mathematics

The grade 7 year in mathematics is year 2 in the IB MYP programme. As students in grade 7 come from diverse mathematical backgrounds, number sense and topics such as fractions, decimals and percentages will be reviewed. Other topics, such as algebra will be introduced and topics such as integers and geometry will be extended. Mastery of all concepts is done through reinforcement or extension, depending on the student's ability. Regardless of strategy, the goal is to experience the topics, by applying mathematics to solve problems, investigating patterns, communicating using appropriate mathematical language, and transferring knowledge to real-world situations.

Physical and Health Education

The Physical and Health Education program at LCC is dedicated to the development of an understanding and appreciation of the value of being physically active along with the motivation for making healthy life choices. The grade seven year in P.E., year two in the IB MYP programme, offers individual skill development, team play, and personal fitness. IB MYP Key Concepts of Development, Communication, and Change guide units in a variety of sports and activities.

The course promotes an active lifestyle through maximum participation. Students gain knowledge and competency in age-appropriate team games and individual sports. A middle distance run and beep test are used in the fall and spring, respectively, to explore aerobic fitness. The health component of the course focuses on topics leading to the achievement of a healthy, active lifestyle, such as nutrition, sportsmanship, and leadership. The sport education component teaches character education through sports.

Ethics/Advisory

Grade 7 Ethics/Advisory meets twice in a ten-­‐day cycle to explore, through dialogue and in workshops, age appropriate issues related to early adolescence. In small groups, advisors discuss with their students concerns related to social behaviour, psychological development, school, and home. In keeping with a “character education” model, guidance is provided to the students for some of the difficult ethical dilemmas that arise within this age group. This program is an integral element of the Middle School experience ensuring that every student is known well by at least one adult, has an advocate when support is needed, and feels part of a group or team.

Science 

This grade 7 MYP Science course is designed to spark curiosity and cultivate a deep understanding of fundamental scientific principles. Students will engage in hands-on experiments, collaborative projects, and critical thinking activities to explore a range of topics, including the scientific method, properties of matter, ecology, earth and space sciences, and technology.

Sciences 

Ce cours de sciences MYP pour la 7e année est conçu pour susciter la curiosité et cultiver une compréhension approfondie des principes scientifiques fondamentaux. Les élèves participeront à des expériences pratiques, des projets collaboratifs et des activités de réflexion critique pour explorer divers sujets, tels que la méthode scientifique, les propriétés de la matière, l'écologie, les sciences de la Terre et de l'espace, et la technologie.

IndividualS and societies/Individus et sociétés (geography/géographie)

The course is designed to provide students with a better understanding of the world around them. It looks at the relationship between humans and their natural and created territories. Local case studies are included to make this course relevant to students as well as an individual investigation. At the same time, international examples are used to broaden student perspectives. Classroom activities will develop interpretive techniques with regard to the use of maps, graphs, photos and diagrams. Students may take this course in French if they possess the requisite language skills.

Arts

Music

All enrolled students actively participate in the music program, wherein they engage in the acquisition of music literacy and proficiency in playing a wind ensemble instrument. Pedagogical activities commence with an instrument selection procedure, followed by comprehensive instruction in foundational instrumental techniques concomitant with theoretical underpinnings of music. Throughout the academic year, students cultivate requisite competencies for music performance, composition, and aesthetic discernment. Notably, this curriculum aligns with the International Baccalaureate Middle Years Programme (IB MYP), integrating the utilization of a process journal for documentation and reflective analysis of their scholarly journey, while employing the IB framework to focalize the thematic essence of the course content.

Visual Art

The grade 7 Visual Arts curriculum adheres to the pedagogical framework outlined by the International Baccalaureate Middle Years Programme (MYP IB). Emphasizing the foundational elements and principles of art, alongside instruction in colour theory and rudimentary drawing techniques, students engage in a comprehensive exploration of artistic fundamentals. While theoretical concepts are introduced, the predominant focus is directed towards experiential learning through extensive hands-on studio practice within an atmosphere conducive to relaxation and creative expression. Integral to the learning process is the mandatory utilization of a process journal, providing students with a platform to articulate their conceptual ideas and engage in reflective discourse regarding their artistic endeavours.

Design

LCC’s Design program is unique. Beyond simply making things - students use the MYP design cycle to explore design's profound impact on our world. Students learn through iterative design thinking and making mistakes, empowering them through creative uses of technology, interdisciplinary research, and creation. Learning through design provides a means of discovery, equipping students with the skills needed to solve real-world problems.